עשר עצות לעבודה מול אמריקאים

התנהגות המאפיינת זרים מכבידה על קשרי עסקים

מאת צ'אק קליין

אנשי עסקים ישראלים רבים הפועלים בתחומי יצוא ויבוא אל ארה"ב וממנה, למדו על בשרם לקחים הנובעים מהבדלי תרבות והשפעתם על עשיית עסקים באמריקה. להלן מספר עצות מעשיות:

  1. השעון הוא המלך
    אמריקאים מעריכים זמן ומתייחסים אליו כאל מצרך יקר מציאות. נורמת התנהגות זו מכתיבה הופעה בזמן לפגישות ועמידה בלוח זמנים. כבוד לשעון מצדכם יגרום גם לאמריקאי לכבד אתכם – וההפך גם הוא נכון.
  2. כבוד לכל אחד
    אינכם יכולים לדעת איזו השפעה יש לפקידה או למזכירה עמה אתם משוחחים. היום היא פקידה, אך מחר היא יכולה להיות מנהלת. תנו כבוד לכל אחד, ללא הבחנה.
  3. הציעו מגוון רחב של אפשרויות
    אמריקאי אוהב להרגיש שהוא המחליט, ולכן מעונין לקבל אופציות רבות, בוודאי בהזמנת מוצרים מחברתכם ואפילו בהזמנת קפה מ-Starbucks.
  4. עובדות ולא רגשות
    סגנון הדיון האמריקני הוא קצר ולעניין, והם אוהבים להתקדם מהר ולהספיק הרבה. הציעו את הצעתכם בתמציתיות ובבהירות.
  5. עמידה בכללי המשחק
    אמריקאים רבים סבורים שבעסקים, כמו גם בחיים הפרטיים, חייבים לשחק לפי כללי המשחק ואין לחרוג מהם. אמריקאי שמרגיש כאילו בן-שיחו מנסה לעקוף את החוקים, לא ירצה להמשיך לעשות איתו עסקים. באמריקה חייבים "TO PLAY BY THE RULES”.
  6. התאמת הלבוש למקובל
    היום אין כללים קבועים ללבוש בתחום העסקי בארה"ב. יש אזורים בהם מנהלים בכירים מופיעים לפגישות במכנסי ג'ינס, ולעומתם יש מקומות בהם צבע החליפה והעניבה משחקים תפקיד חשוב. מומלץ להתייעץ עם אנשי עסקים בענף שלכם באזור הספציפי לפני שתחליטו איך להתלבש.
  7. חדשנות היא שם המשחק
    למרות ה"מרובעות" של אמריקאים רבים כלפי רעיונות חדשים, בסופו של דבר אמריקאי מעונין להיות בחוד החנית של ההתפתחויות. קביעה זו נכונה גם בתחום הטכנולוגי, גם בתחום מוצרי הצריכה ואפילו בתחום הלוחמה בטרור.
  8. מה שלא מקומי פשוט לא קיים
    אמריקאים רבים עובדים בסביבה עסקית הסמוכה לביתם. מנהל מטקסס לא כל כך יודע מה קורה בתחום שלו במיניסוטה, ואין לו שמץ מושג מה קורה בלונדון או בתל אביב. את צרות-האופק הזו צריך פשוט לקבל כעובדה.
  9. תוכנית פעולה היא כרטיס כניסה
    האמריקאים מצפים מכם להציג תוכנית פעולה עסקית לכל דבר. מי שחושב שאילתור ירשים אותם טועה טעות חמורה – לדעת האמריקאים, המצליחנים כולם עובדים על פי תוכנית.
  10. אם אתה רוצה קפה – לך למסעדה
    אמריקאים רבים מבחינים בין חברים לבין קולגות לעסקים. "עסקים תחילה" היא הגישה המקובלת, ולכן אין להיעלב כאשר בן השיח האמריקאי לא מגלה בך עניין אישי ואפילו לא מציע לך כוס קפה.

כמו בכל תחום, יחסים בין אישיים תלויים מאוד באנשים עצמם, ואין שני אנשים זהים. למרות זאת, כדאי לשים לב להתנהגות האמריקאית ולהתאים את עצמכם אליה.